Procesoptimering og omkostningsstyring hos Viega
Azets gør det supergodt. Servicegraden er høj – vores konsulent er altid tilgængelig. Selvom det er ferie, ved vi, hvem vi kan ringe til for support, så regninger kan blive betalt, og løn udbetalt. Azets er derfor en yderst fleksibel partner og har været en stor aflastning for os.
- Anders Zeeberg, adm. direktør, Viega A/S
Med 125 år i markedet, 5.600 medarbejdere samt eksport til 75 lande er familieejede Viega en af verdens største og ældste producenter af fittings, rør og andre kvalitetsprodukter til VVS-branchen. I Norden arbejder ca. 30 medarbejdere i Danmark, Sverige, Norge og Finland på at styrke salget og relationerne med VVS-installatører- og grossister, rådgivende ingeniører samt boligselskaber.
De forskellige overenskomster og lovgivning i hvert land kræver dyb indsigt og høj ekspertise i regnskab, løn og økonomistyring. Siden 2017 har Viega derfor samarbejdet med Azets for at sikre kvaliteten i deres økonomiske processer. Samarbejdet omfatter daglige opgaver som fakturabetaling og lønudbetaling samt håndtering, dialog og rådgivning af lokale afdelinger og hovedkontoret i Tyskland.
Som familievirksomhed i 4. og 5. generation handler det for os om at skabe en bæredygtig fremtid gennem investeringer i udvikling og innovation. Derfor tror vi på outsourcing, da vi kan bruge vores tid og kræfter der, hvor vi gør en forskel. Det giver os friheden til at fokusere på det, vi er bedst til – og lade eksperterne håndtere resten, fortæller adm. direktør Anders Zeeberg fra Viega i Danmark, der har ansvar for ledelse, strategi og koordinering med de enkelte landechefer og deres salgsorganisation i både Danmark, Norge, Finland og Sverige.
Økonomisk vagthund
Direktøren fremhæver især den store tilgængelighed og fleksibilitet, som samarbejdet muliggør.
Hertil er en af de største fordele, at Azets altid har nogen, der kan overtage og være tilgængelige ved ferie og sygdom.
Samarbejdet med Azets giver stor tryghed for os, især fordi vi ikke er en større organisation. Azets sikrer, at kravene til årsregnskaber bliver overholdt i de forskellige lande, og de træder til ved ferie og sygdom, så vi altid er dækket ind.
Azets fungerer som en pålidelig sparringspartner, hvor vi kan få rådgivning om pensionsspørgsmål eller modtage optimeringsforslag, som effektiviserer arbejdsgange og reducerer udgifter som bankgebyrer. Man kan sige, at Azets er vores vagthund, der holder styr på tingene.
- Anders Zeeberg, adm. direktør, Viega A/S
Udfordring
Viega var afhængige af pålidelige processer samt ekspertise i lovgivning inden for løn, regnskab og økonomi på tværs af Norden til at sikre løbende økonomisk kontrol og effektiv drift. Målet var at undgå administrative flaskehalse, især under ferier og sygdom, og samtidig sikre lokal tilpasning af regnskabs- og lønprocesser i hvert nordisk land.
Løsning
Outsourcing til Azets, der håndterer opgaverne og fungerer som betroet rådgiver og varetager al dialog med Viegas HQ i Tyskland samt landecheferne i de nordiske lande. En fleksibel og serviceorienteret løsning gør det muligt for Viega at opretholde en høj grad af kontinuitet og sikkerhed i deres økonomiadministration.
Resultater
Gennem samarbejdet har Viega opnået følgende fordele:
- Øget fleksibilitet og kontinuitet: Med Azets som partner har Viega altid adgang til erfarne ressourcer, som kan træde til ved ferie eller sygdom og sikre kontinuitet i økonomiadministrationen.
- Optimerede processer: Azets’ rådgivning har bidraget til forbedringer i betalingsflow og lønadministration, som har frigjort tid til Viegas kerneaktiviteter.
- Reducerede omkostninger: Gennem optimering af bankgebyrer og effektivisering af regnskabsprocesser har Viega opnået økonomiske besparelser.
- Proaktiv deadlinehåndtering: Azets’ indsigt i lokale og nordiske regnskabskrav har sikret, at alle deadlines overholdes – et vigtigt element for en international virksomhed som Viega.
Usynlig, men uundværlig partner
I forbindelse med gennemgangen af samarbejdet reflekterer Anders Zeeberg over, hvordan et ideelt samarbejde bør fungere. For ham er en velfungerende partner en, man hører mindre til i det daglige – fordi det betyder, at tingene kører gnidningsfrit.
Jo mindre man hører, desto bedre. For det betyder, at det fungerer, siger han og beskriver, hvordan Azets lever op til idealet.
Azets bringer altid den nødvendige viden og ekspertise til bordet, og det er sjældent, at deres team står uden svar, selv når spørgsmål fra Tyskland kræver specifik indsigt. Hertil har vi altid sikkerhed, hvis der er behov for akut assistance eller brandslukning. Det giver en stor aflastning og skaber tryghed i hverdagen.
Han tilføjer, at Azets ikke føles som en ekstern partner, men snarere som en naturlig del af teamet.
Azets fungerer som en normal kollega – deres ekspertise og evne til at levere innovative løsninger har styrket vores processer og sikret, at vi kan bruge vores tid på det, der betyder mest for vores kunder, forklarer han.
Balance mellem omkostninger og værdi
Med en ambitiøs vækststrategi og fokus på udvikling ser Anders Zeeberg outsourcing som den bedste løsning. Han påpeger, at der både er fordele og ulemper ved fastansættelse og outsourcing, og at det løbende vurderes, om løsningen fortsat er økonomisk fordelagtig.
Når vi har folk inhouse, kan vi være tættere på tingene og bruge dem til forskellige opgaver, som kan øge lønsomheden. Men spørgsmålet er, om vi kan holde det faglige niveau højt nok. Fordelen ved Azets er, at de altid er tilgængelige, så vi mærker ikke fravær eller ressourcemangel. Vores valg skal altid afspejle en fornuftig balance mellem omkostninger og de ressourcer, vi har til rådighed, og med Azets har vi fundet et godt split, slutter Anders Zeeberg.
Har du brug for mere information?
Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst muligt.
Du er også velkommen til at ringe på 70 232 232 eller skrive til os på dialog-dk@azets.com