FOREX Bank Danmark om økonomioutsourcing og lønadministration
Løftet kompetenceniveau og bedre beslutningsgrundlag
Mindre sårbarhed i forhold til sygdom og ferie og større fokus på kerneforretningen. Det er blot to af de fordele, FOREX Bank Danmark har opnået, siden de i 2009 outsourcede hele økonomifunktionen til Azets.
Vores vigtigste opgave er at servicere kunderne bedst muligt. Vi skal hele tiden have fokus på, hvordan vi optimerer kerneforretningen – og her giver det ikke værdi, at vi selv står for det daglige bogholderi. Det er der andre, der er meget bedre til, udtaler Charles Nielsen. Han er administrativt ansvarlig i FOREX Bank Danmark og fungerer blandt andet som dagligt bindeled mellem Azets og bankens økonomiafdeling i Stockholm.
- I en kort periode havde vi to interne regnskabsmedarbejdere til at stå for hele økonomifunktionen for bankens ti butikker og ca. 80 medarbejdere i Danmark. Det viste sig at være en meget sårbar løsning. Både i forhold til sygdom og ferie, men også grundet det øgede fokus på de administrative opgaver i forhold til vores andre fokus områder. Herudover udarbejdede Azets i forvejen måneds- og årsrapporter for FOREX Bank Danmark, forklarer Charles Nielsen.
Mindset og pris matchede behovet
I samme periode var hovedkontoret i Stockholm vokset så meget, at der var behov for en omorganisering, som blandt andet indebar, at også økonomifunktionen på kontoret i Danmark skulle outsources – igen. For FOREX Bank Danmark havde prøvet det før, hvor det viste sig at være en alt for dyr løsning. - Men at have det internt var erfaringsmæssigt heller ikke optimalt.
Derfor indhentede jeg i 2008 tilbud fra forskellige virksomheder, hvor Azets endte med at vinde opgaven. De mødte os på en særdeles positiv måde samtidig med, at deres pris var fornuftig. Og da vi i forvejen samarbejdede med dem i Norge, kunne det danske team hurtigt blive sat ind i vores forretning af Azets-teamet i Norge, lyder det fra Charles Nielsen.
Skarpere forretningsfokus
-Nu hvor vi ikke længere selv står for bogholderiet, kan vi langt bedre fokusere på kerneforretningen – og indtil videre med succes. Vi har fået optimeret dagligdagen, hvilket betyder, at der er mere tid til og fokus på salgsarbejdet – og større opfølgning på resultater og analyse.
En opfølgning der har afgørende betydning for, hvordan vi fremadrettet skal bearbejde markedet, forklarer Charles Nielsen, der langt hellere vil følge op på og analysere regnskabet end taste alle tallene ind.
Bedre beslutningsgrundlag
- Overordnet vil jeg sige, at kompetenceniveauet i FOREX Bank Danmark er løftet, efter vi har outsourcet hele økonomifunktionen til Azets, der ligeledes kører lønnen for vores 80 medarbejdere, siger Charles Nielsen og pointerer: - Regnskabet er præcist, og vi kan stole på de tal, der kommer ud. Det sikrer et bedre grundlag til analysearbejdet og dermed også til at træffe beslutninger. Som administrativt ansvarlig ligger mine arbejdsopgaver ikke i at lave kontoplaner, sende faktura ud eller rapportere til myndighederne. Det er der andre, der er bedre til end mig.
Min primære opgave er at følge op på regnskabet og levere analyser, der gør det muligt at træffe de rigtige beslutninger i forretningen. Det kan jeg nu fokusere fuldt ud på, fordi jeg ved, at alt det andet er i trygge hænder hos Azets.
"Overordnet vil jeg sige, at kompetenceniveauet i FOREX Bank Danmark er løftet, efter at vi har outsourcet hele økonomifunktionen til Azets"
Fakta
En af verdens største valutavirksomheder
12 butikker i Danmark
Specialiseret i valutaveksel og pengeoverførsel
Har du lignende udfordringer
Læs mere om økonomioutsourcing
Udfordring:
- Kombinationen af intern og ekstern regnskabsafdeling skabte for stor usikkerhed og risiko for ukorrekte tal
- Behov for én samarbejdspartner
Løsning:
- Outsourcing af økonomifunktionen
- Outsourcing af løn til 80 medarbejdere
Resultat:
- Mere præcist regnskab
- Bedre grundlag for analysearbejde og beslutninger
- Mindre sårbarhed i forhold til sygdom og ferie
- Bedre servicering af medarbejderne
Har du brug for mere information?
Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst muligt.
Du er også velkommen til at ringe på 70 232 232 eller skrive til os på dialog-dk@azets.com