Det er årets sidste måned, og det betyder, at opgaver som års- og regnskabsafslutning begynder at fylde og skal løses. Alle personligt drevne virksomheder har regnskabsår, der følger kalenderåret, og derfor er det nu, at hele det forkromede overblik skal på plads.
Hvad er årsafslutning?
Årsafslutning er den proces, hvor en virksomhed lukker regnskabsåret ved at gennemgå og afslutte alle finansielle poster, som udgifter, indtægter, lageroptælling og skatteforhold.
Herunder stiller vi 10 spørgsmål, som du, som virksomhedsejer, bør forholde dig til:
- Har jeg husket alle mine udgifter i regnskabet – også dem, jeg først betaler i 2025, men som vedrører 2024? Det er fakturadatoen, der er afgørende for moms- og skattefradrag.
- Har jeg alle mine salgsfakturaer med for 2024, også dem, som kunden først betaler i 2025? Det er fakturadatoen, der er gældende.
- Har jeg optalt mit lager?
- Har jeg noget igangværende arbejde, som endnu ikke er faktureret i 2024?
- Er der regninger, som jeg selv har betalt, men som firmaet skal betale? Husk at bogføre disse, og at der skal være dokumentation.
- Har jeg haft rejseaktivitet, der gør, at jeg er berettiget til at trække diæter fra? Husk også at opgøre evt. kørte km for firmaet, hvor du har brugt din egen bil.
- Skal jeg lægge noget til side til pension, og hvor meget? Hvilken type pension skal jeg vælge?
- Er firmaets aktiver, driftstab m.m. tilstrækkeligt forsikret?
- Er firmaet så succesrigt, at du bør overveje at omdanne det til f.eks. et anpartsselskab?
- Ved jeg, om min forskudsregistrering for 2024 svarer til det, som jeg skal betale i skat?
Hent vores gratis guide
Download guiden ‘Kom godt igennem årsafslutningen’
I Azets hjælper vi rigtig mange mindre virksomheder – Vi kan også hjælpe DIG!
START MED EN UFORPLIGTENDE SAMTALE
FAQ om årsafslutning
Hvad er en årsafslutning?
Hvad er vigtigt i årsafslutningen for 2024?
Hvad er et fradragsloft på løn?
Hvordan afstemmes løn?