Lovpligtig APV: Sundt og sikkert arbejdsmiljø

HR-Jura | 10.03.2025

af Lisbeth Lindorff Riis

En arbejdspladsvurdering (APV) er et centralt redskab i virksomhedens arbejde med at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø, som skal være med til at forebygge sygefravær, forkerte arbejdsstillinger, afklare forventninger og forebygge arbejdsulykker. Derudover kan et sundt og sikkert arbejdsmiljø være med til at øge arbejdsglæde, motivation, produktion og fastholde medarbejdere. 

 

Hvad er en APV? 

En APV er et lovpligtigt dokument, der skal udarbejdes af alle danske virksomheder med mere end 1 medarbejder. Dokumentet skal indeholde en evaluering af det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og gennemføres hvert tredje år eller når der sker ændringer i virksomheden. Arbejdspladsvurderingen skal munde ud i en skriftlig handlingsplan og være tilgængelig for både ledelse og medarbejdere samt Arbejdstilsynet.  

 

APV og arbejdsmiljøorganisationer (AMO) 

Virksomheder med 10-34 medarbejdere skal oprette en AMO, der består af arbejdsgiveren, arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter. 

Virksomheder med 35 eller flere ansatte skal oprette en AMO i to niveauer: arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg. Arbejdsmiljølederen udpeges af arbejdsgiveren og skal have det nødvendige kendskab til virksomhedens arbejde. Derudover skal vedkommende i størstedelen af sin arbejdstid lede eller føre tilsyn med arbejdet. 

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle ansatte i det område, som repræsentanten skal dække. Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at der afholdes valg, men arbejdsgiveren har ikke indflydelse på selve valghandlingen. 

 

Hvad skal en APV indeholde? 

En APV skal afdække forskellige områder afhængig af virksomhedens branche, type, størrelse mv. Som minimum skal en APV omfatte følgende elementer: 

  • Identifikation af risici: Afdæk og vurder arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. 
  • Løsninger og prioriteringer: Beskriv, hvad der kan gøres for at fjerne eller reducere risiciene i den enkelte virksomhed og lav en prioriteringsliste. 
  • Handlingsplan og opfølgning: Hvem har ansvaret, lav en tidsplan og beskriv, hvordan virksomheden har tænkt sig at følge op på de nye tiltag. 

Vi vil gå i dybden med ovenstående i kommende blogindlæg, som du kan finde på vores blog. 

 

Vi kan hjælpe jer helt i mål 

Som kunde hos Azets kan jeres virksomhed få hurtig rådgivning i forbindelse med gennemførelse af den lovpligtige APV-måling og eventuelt trivselsmåling. Vores senior konsulenter står klar til at hjælpe jer via ”Spørg APV-Experten”. Når I er oprettet, ringer I til Azets Senior konsulenter, som hjælper jer hurtigt videre med enkelte forklaringer. Teamet består af erfarne HR-specialister med mange års erfaring indenfor APV og trivselsmålinger. Vi kan derfor hjælpe jer med at holde overblikket over de mange regler og samtidig sikre jer fuld udbytte af målingen og hjælpe jer med de tiltag og ressourcer I skal bruge. 

Kontakt os, for at høre mere 

FAQ om APV

Hvad er en APV?

En APV (arbejdspladsvurdering) er en lovpligtig vurdering af en virksomheds arbejdsmiljø, der skal identificere og forebygge risici for medarbejderne.

Hvad betyder en APV?

APV står for arbejdspladsvurdering og er en systematisk gennemgang af virksomhedens arbejdsmiljø for at sikre sunde og sikre arbejdsforhold.

Er en APV lovpligtig?

Ja, alle virksomheder med mindst én medarbejder skal lovpligtigt udarbejde en APV mindst hvert tredje år eller ved væsentlige ændringer i arbejdsmiljøet.

Hvornår er APV et krav?

En APV er et lovkrav for alle virksomheder med ansatte og skal gennemføres mindst hvert tredje år eller ved større ændringer i virksomheden.

Hvem skal udfylde en APV?

Det er virksomhedens ansvar at udarbejde en APV i samarbejde med ledelse, medarbejdere og eventuelt arbejdsmiljøorganisationen (AMO).

Hvad skal en APV indeholde?

En APV skal indeholde en vurdering af fysiske og psykiske arbejdsmiljøforhold, en handlingsplan for at forbedre eventuelle problemer samt en opfølgningsplan.
post author

Om Lisbeth Lindorff Riis

Lisbeth Lindorff Riis er uddannet Cand.merc.jur fra Handelshøjskolen i Århus og senere Cand.jur fra Københavns Universitet. Lisbeth har 21 års erfaring med juridisk rådgivning inden for HR, herunder persondataretlige problemstillinger - GDPR, ansættelsesret og barsel. I Azets er Lisbeth Head of HR Legal.