Lovpligtig APV: Løsninger, handlingsplan og opfølgning

HR-Jura | 22.04.2025

af Lisbeth Lindorff Riis

Dette er sidste blogindlæg i vores serie om den lovpligtige APV. Vi har før fokuseret på hvad en APV er, og hvad den indeholder og du identificerer risici på arbejdspladsen og i arbejdsmiljøet. I dette blogindlæg kan du læse mere om udarbejdelsen af en handlingsplan og opfølgning på virksomhedens APV. 

 

Løsninger og handlingsplan i APV’en 

Hvis gennemgangen viser, at der er arbejdsmiljøproblemer i virksomheden, som kan løses med det samme, skal I gøre det. 

Det er vigtigt, at jeres løsninger retter sig mod årsagen til problemerne og forebygger, at de opstår igen. Hvis problemerne ikke kan løses med det samme, skal de indgå i jeres skriftlige handlingsplan. 

Risici, der påvirker medarbejdernes sikkerhed og trivsel, bør prioriteres først. 

Eksempler på kritiske risici kan være kemikalier, der står frit fremme, løse ledninger eller loftsplader, der hænger løst. Det kan også være mangel på it-udstyr eller hjælpemidler, der er nødvendige for at udføre arbejdet korrekt. 

Det er vigtigt at involvere medarbejderne i hele processen. Deres input og erfaringer er uvurderlige i arbejdet med at identificere risici og finde effektive løsninger. 

 

Gennemfør APV-planen og følg op 

Det næste skridt i APV-processen er at gennemføre de løsninger og forbyggende tiltag, I har besluttet i virksomheden. 

Når tiltagene har fungeret i en periode, skal I følge op på, om de har virket efter hensigten. Hvis ikke, skal I finde en anden løsning og opdatere jeres handlingsplan. 

Den første gang I gennemfører en APV, skal I afdække og vurdere alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold. Derefter skal I gennemføre en APV-proces, når det er relevant, dvs. når der sker ændringer i jeres arbejde eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet. 

Det er et krav, at I som minimum kommer omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold hvert tredje år. Og ellers, når der sker ændringer i virksomheden, som har betydning for arbejdsmiljøet.  

 

Vi kan hjælpe jer helt i mål 

Som kunde hos Azets kan jeres virksomhed få hurtig rådgivning i forbindelse med gennemførelse af den lovpligtige APV-måling og eventuelt trivselsmåling. Vores senior konsulenter står klar til at hjælpe jer via ”Spørg APV-Experten”. Når I er oprettet, ringer I til Azets Senior konsulenter, som hjælper jer hurtigt videre med enkelte forklaringer. Teamet består af erfarne HR-specialister med mange års erfaring indenfor APV og trivselsmålinger. Vi kan derfor hjælpe jer med at holde overblikket over de mange regler og samtidig sikre jer fuld udbytte af målingen og hjælpe jer med de tiltag og ressourcer I skal bruge. 

 

Kontakt os, for at høre mere 

FAQ om APV

Hvad er en APV?

En APV (arbejdspladsvurdering) er en lovpligtig vurdering af en virksomheds arbejdsmiljø, der skal identificere og forebygge risici for medarbejderne.

Hvad betyder en APV?

APV står for arbejdspladsvurdering og er en systematisk gennemgang af virksomhedens arbejdsmiljø for at sikre sunde og sikre arbejdsforhold.

Er en APV lovpligtig?

Ja, alle virksomheder med mindst én medarbejder skal lovpligtigt udarbejde en APV mindst hvert tredje år eller ved væsentlige ændringer i arbejdsmiljøet.

Hvornår er APV et krav?

En APV er et lovkrav for alle virksomheder med ansatte og skal gennemføres mindst hvert tredje år eller ved større ændringer i virksomheden.

Hvem skal udfylde en APV?

Det er virksomhedens ansvar at udarbejde en APV i samarbejde med ledelse, medarbejdere og eventuelt arbejdsmiljøorganisationen (AMO).

Hvad skal en APV indeholde?

En APV skal indeholde en vurdering af fysiske og psykiske arbejdsmiljøforhold, en handlingsplan for at forbedre eventuelle problemer samt en opfølgningsplan.
post author

Om Lisbeth Lindorff Riis

Lisbeth Lindorff Riis er uddannet Cand.merc.jur fra Handelshøjskolen i Århus og senere Cand.jur fra Københavns Universitet. Lisbeth har 21 års erfaring med juridisk rådgivning inden for HR, herunder persondataretlige problemstillinger - GDPR, ansættelsesret og barsel. I Azets er Lisbeth Head of HR Legal.