Alle selskaber i Danmark skal udarbejde og indsende en årsrapport i forbindelse med afslutningen af deres regnskabsår. Der er dog forskellige krav til årsrapporten og indsendelse, alt efter størrelse og type af virksomhed. I sidste ende, er det ledelsens ansvar, at årsrapporten udarbejdes og indsendes og derfor en opgave, der skal planlægges og udføres nøje - da der er konsekvenser ved manglende overholdelse af reglerne.
I dette indlæg vil vi komme mere ind på årsrapportens frist og regnskabsloven, herunder ændringer til regnskabsloven der trådte i kraft den 1. januar 2023.
Hvornår skal årsrapporten indsendes?
Hovedreglen er, at årsrapporten skal være indsendt senest seks måneder efter regnskabsårets udløb. For børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber er fristen kortere, da de skal have indsendt årsrapporten inden for fire måneder efter regnskabsårets udløb. Hvis fristen ligger på en helligdag eller i en weekend, udskydes fristen til første efterfølgende hverdag.
Hvis fristen ikke overholdes
Hvis I ikke indsender årsrapporten rettidigt, vil I modtage et brev med en påmindelse og en frist på otte hverdage. Overholder I heller ikke denne nye frist, bliver alle medlemmerne af jeres øverste ledelse pålagt en personlig afgift, og selskabet kan i sidste ende blive tvangsopløst. Hvis der sidder en bestyrelse i selskabet, er det altid dennes medlemmer, der pålægges afgiften. Hvis der kun er en direktion i selskabet, er det direktørerne, der pålægges afgiften.
Afgiften per person er følgende:
- For 1. påbegyndte måned kr. 500
- For 2. påbegyndte måned kr. 2.000 i alt
- For 3. påbegyndte måned kr. 3.000 i alt
En person kan højst få en afgift på kr. 3.000 per selskab, som vedkommende sidder i ledelsen for.
Særligt for filialer i Danmark
Der skal ikke udarbejdes årsrapporter for filialer. Filialen skal dog indsende regnskabet for dets moderselskab senest seks måneder efter regnskabsårets udløb. Gøres dette ikke, følges samme procedure og afgifter som ved selskaber dog med den undtagelse, at det er filialbestyrerne, der får afgiften.
Ændringer i årsregnskabsloven
Fra 1. januar 2023 kom der flere ændringer til årsregnskabsloven. Da dette stadig er relativt nyt, kan det være en god ide at danne sig et overblik over reglerne, der bl.a. omhandler:
- Nye krav til revisorerklæringer for virksomheder i risikobrancher
- Retten til at fravælge revision for virksomheder med en balancesum over 50 mio. kr. i to på hinanden følgende år
- Krav om revidering af årsregnskab ved konkurskarantæne
- Retten til at fravælge revision, når en virksomhed er blevet pålagt et bødeforlæg.
Du kan læse mere om kravene til virksomheder og årsrapporten på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Rådgivning hos Azets
Har din virksomhed brug for rådgivning i forbindelse med årsafslutningen? Så tilbyder vi flere muligheder. I kan bl.a. leje en regnskabsmedarbejder til at håndtere årsregnskabet. Så sikrer I at regnskabet bliver lavet korrekt og at I overholder alle frister. Du kan også læse mere om, hvordan din virksomhed kommer helskindet igennem årsafslutningen i vores guide.
FAQ - Ofte stillede spørgsmål
Hvad er en årsrapport?
Hvem skal udarbejde en årsrapport?
Hvornår skal årsrapporten indsendes?