Azets barometer: Efterårsresultater på tværs af de Nordiske lande

Digitalisering | 06.01.2025

af Azets

Azets har i sidste kvartal af 2024 udgivet tredje version af Azets Barometer-undersøgelsen for 2024. Azets Barometer er en samling af rapporter, der trækker på input fra hundredvis af virksomhedsledere for at identificere tendenser i forhold til økonomiske udsigter, finansielle resultater samt nye trusler og muligheder.  

Azets Barometer giver værdifuld indsigt i det nuværende og fremtidige erhvervsklima, set fra perspektivet af ambitiøse mellemstore virksomheder, iværksættere, ejerledede og familieejede virksomheder. Dette dækker de markeder, hvor Azets opererer, inklusive Storbritannien, Irland, Norge, Finland, Sverige og Danmark. 

I dette blogindlæg ser vi på nogle forskelligheder og ligheder mellem brancherne i de Nordiske lande. Der zoomes bl.a. ind på hvordan virksomheder håndterer cybersikkerhed og AI-adoption. 

 

Cybersikkerhed – forskelle blandt landene 

Generelt er der en voksende tendens i rapporterede cybersikkerhedshændelser, hvor 31% af alle deltagende virksomheder har oplevet hændelser. 

  • Større virksomheder rapporterer de højeste hændelsesrater 
  • Finanssektoren har den højeste cybersikkerhedshændelsesrate på 41%. 
  • Sunhedssektoren viser robusthed med den laveste rate på 22% 

 

Her er de største forskelle blandt de Nordiske lande 

  • Danmark: I Danmark er der finanssektoren, der er mest udsatte for cybersikkerhedshændelser, hvor hele 58,9% af de adspurgte virksomheder rapporterer om hændelser og 31,4% rapporterer om gentagne hændelser. Generelt opleves der i Danmark en øget aktivitet, hvor 38% har oplevet cybersikkerhedshændelser. Det er +7% i forhold til gennemsnittet i undersøgelsen. 
  • Finland: Cybersikkerhedshændelser i Finland er på linje med gennemsnittet og tallene ligger på stort set samme niveau, som i sidste undersøgelse. 30% har haft mindst én hændelse hvorimod hele 57% ikke rapporterer om nogle hændelser. 
  • Norge: I Norge ser vi en variation i rapportering af hændelser afhængigt af virksomhedsstørrelse, hvor mikrovirksomheder i mindre grad har oplevet hændelser (77%) sammenlignet med landets gennemsnit på 63% uden hændelser. 
  • Sverige: I Sverige forbliver cybersikkerhedshændelser højt rapporteret. Kun 53 % rapporterer at være hændelsesfri, hvilket er betydeligt lavere end gennemsnittet i undersøgelsen (59 %). 

Tallene kan dog afhænge af virksomhedernes evne til at detektere og rapportere om hændelser i både lande, brancher og blandt virksomhederne.

 

Stor variation i AI-adoption mellem brancherne 

AI-integrationen blandt virksomhederne varierer betydeligt, hvor større virksomheder og finanssektoren fører an, mens mindre virksomheder og byggebranchen halter bagefter. 32% af alle virksomheder rapporterer ingen integration overhovedet. 

Hvis vi ser på de Nordiske lande, så går Danmark forrest i den seneste Barometer-rapport, hvor 78% af virksomhederne deltager i implementering af AI - altså har Danmark en meget progressiv tilgang til AI-integration i virksomhedernes arbejdsprocesser. 

  • Finland: Finske virksomheder følger generelt de internationale tendenser for AI-integration, men med lavere “udbredt” implementering (7%) sammenlignet med undersøgelsens gennemsnit (10%). Dette kan være et resultat af forskelle i reguleringsmiljø, teknisk infrastruktur eller organisatorisk parathed. 
  • Norge: De norske virksomheder følger også generelt det internationale gennemsnit, men delvis implementering ligger dog lavere på 20% mod 24%. Dette kan indikere en vis tilbageholdenhed med at bevære sig ud over de første implementeringsfaser. 
  • Sverige: I Sverige ser man stor variation blandt de forskellige brancher, hvor finanssektoren fører med 36% rapportering af avanceret eller udbredt brug, mens byggebranchen er den mest konservative med 49% uden nogen integration.

 

Generelle tendenser indenfor AI-integration på tværs af alle markeder 

Centralt på tværs af alle markeder er, at større virksomheder er mere avancerede i deres AI-adoptionsrejse. Virksomheder med indtægter over £100 millioner har højere AI-integration, hvor kun 18 % rapporterer ingen AI-brug. Mindre organisationer, især mikrovirksomheder, oplever større barrierer; over halvdelen rapporterer ingen AI-integration. 

Når vi ser på brancher, varierer adoptionen også betydeligt. Finanssektoren fører med rapporteret udbredt brug af AI. Denne dominans skyldes AI’s veletablerede anvendelser inden for områder som bedrageridetektion, risikostyring og automatisering af kundeservice. Omvendt halter brancher som byggeri og sundhedssektoren bagefter. For byggeri kan den langsommere adoption skyldes traditionelt lave digitaliseringsniveauer, mens sundhedssektoren står over for udfordringer relateret til regulering, databeskyttelse og kompleksiteten i at integrere AI i eksisterende systemer.   

Resultaterne i Azets Barometer kan indikere, at selvom AI bliver et fokusområde for virksomheder verden over, er vejen til udbredt adoption stadig i sin begyndelse. Uoverensstemmelser i adoptionen antyder, at skræddersyede tilgange, der adresserer specifikke landespecifikke og branchespecifikke udfordringer, er afgørende for at fremme en bredere integration. For mindre virksomheder kan målrettet støtte og overkommelige AI-løsninger hjælpe med at bygge bro over kløften, mens langsomme brancher kan drage fordel af demonstrationsprojekter og fokuseret investering i AI-venlig infrastruktur.   

 

Se alle tendenser og tal i Azets Barometer for efteråret 2024 i vores interaktive dashboard. 

FIND DET HER 

post author

Om Azets

Azets er en international koncern, der tilbyder assistance inden for økonomi, løn, rådgivning og forretningstjenester. Med over 6.500 medarbejdere på tværs af vores kontorer, assisterer vi virksomheder og organisationer i alle brancher og størrelser med at udvikle deres virksomhed og realisere det forretningsmæssige potentiale.