Azets har for nylig udgivet anden version af dette års Azets Barometer-undersøgelse. Azets Barometer er en samling af rapporter, der trækker på input fra hundredvis af virksomhedsledere for at identificere tendenser i forhold til økonomiske udsigter, finansielle resultater samt nye trusler og muligheder.
Azets Barometer giver værdifuld indsigt i det nuværende og fremtidige erhvervsklima, set fra perspektivet af ambitiøse mellemstore virksomheder, iværksættere, ejerledede og familieejede virksomheder. Dette dækker de markeder, hvor Azets opererer, inklusive Storbritannien, Irland, Norge, Finland, Sverige og Danmark.
Dette blogindlæg opsummerer junis resultater fra Azets Barometer og fremhæver deres betydning for nordeuropæiske virksomheder. Som tidligere på året, ser vi stadig at danske virksomheder er betydeligt mere optimistiske end sine nordiske naboer.
Hovedresultater fra undersøgelsen
Generel optimisme
- Virksomhederne udviser fortsat en forsigtig optimisme for året med en gennemsnitlig optimismescore på 5,8 ud ad 10. Det er en stigning med 0,2 point siden årets første undersøgelse.
- Over halvdelen af alle respondenter (53%) rapporterer dertil fortsat en optimisme på 6 eller højere, hvor Danmark skiller sig ud som det mest optimistiske land på en gennemsnitlig score på 6,8.
- Det er også fortsat de større virksomheder, der driver optimismen, hvor den stiger sammen med jo større virksomheden er.
- Finland er det mindst optimistiske land med en gennemsnitlig score på 5,0.
Danske virksomheder er betydeligt mere optimistiske end konkurrenterne: Det er bemærkelsesværdigt, at 76 % af de danske respondenter vurderede deres optimisme til 6 eller højere, hvilket overgår undersøgelsens gennemsnit med 19 procentpoint. Danmark har også dobbelt så mange ekstremt optimistiske respondenter (18 %) sammenlignet med undersøgelsens gennemsnit (9 %). De største danske virksomheder, der scorer over 7, bidrager til denne tillidsfulde stemning, som adskiller Danmark fra den forsigtige optimisme, der ses på andre markeder.
Forventninger til vækst hos de danske virksomheder
- Der forventes stadig en stigning i omsætning/indtægter (6,4), profit (6,4) og antal ansatte (6,1) over de næste 12 måneder - en stigning på alle parametre sammenlignet januars tal.
- Blandt de strategiske investeringer fokuseres der fortsat primært på digitalisering (6,7), cybersikkerhed (6,5) og bæredygtighed (6,6).
Danske virksomheder bibeholder optimismen for væksten og prioriterer fortsat investeringer i digitalisering, cybersikkerhed og fastholdelse af medarbejdere, hvor forventningerne til omsætning, overskud og ESG-faktorer også forbliver høje. Tallene går i tråd med undersøgelsen tidligere på året, hvor vi også kan se lavere scores til ansættelser, international handel og låntagning. Det vurderes, at strategien hos de danske virksomheder stadig er afbalanceres for det kommende år.
Udfordringer og bekymringer hos danske virksomheder
- Geopolitisk og økonomisk usikkerhed er stadig to af de højeste bekymringer hos de danske virksomheder, dog med et fald fra 5,7 for begge til hhv. 4,9 og 4,4 på skalaen fra 1-10. Dertil er rekruttering stedet til en af de største bekymringer med en score på 4,6.
Dansk erhvervsliv er fortsat mindre bekymret end resten af landene. På trods af et moderat bekymringsniveau viser danske virksomheder mindre bekymring sammenlignet med den forrige udgave. Økonomisk usikkerhed (4,4) og geopolitisk ustabilitet (4,9) er centrale fokusområder, som scorer henholdsvis 0,8 og 0,6 point under undersøgelsens gennemsnit. Rekruttering og fastholdelse af talenter (4,6) og konkurrence (4,5) får også opmærksomhed med en score lidt under gennemsnittet (-0,2 point). Bekymringsniveauet er faldet på tværs af alle udfordringer, mest markant for Covid-19 (-1,7 point), adgang til finansiering (-1,4 point) og indførelse af teknologi (-1,4 point), hvilket indikerer mindre bekymring end tidligere.
Forskelle hos større og små virksomheder skinner igennem
I barometret fremhæves flere områder, der er relevante at kigge nærmere på, når det kommer til de danske virksomheders svar – resultater der også viser en betydelig forskel mellem de mindre og større virksomheder. Her har vi samlet de første resultater og vil i næste blogindlæg fortsætte med at dykke ned i svarene.
Korrelation mellem størrelse og optimisme
- Azets Barometer viser, at optimismen blandt de danske virksomheder stiger i takt med virksomhedernes størrelse, hvor de større virksomheder topper i undersøgelsen med en score på 7,9.
Danske virksomheder udviser en positiv tendens i deres økonomiske resultater, hvor den gennemsnitlige score stiger i takt med virksomhedens størrelse, fra 6,0 for mikrovirksomheder (omsætning på 0-0,99 mio. £) til 7,9 for store virksomheder (omsætning på 100 mio. £ og derover). Når de kategoriseres efter antal ansatte, går scoren fra 6,1 (0-9 ansatte) til 7,5 (+250 ansatte). Scoren på 7,9 for store danske virksomheder er den højeste for noget segment og betydeligt højere (+0,8) end det nuværende samlede gennemsnit. Men i forhold til den forrige udgave har de danske mikrovirksomheder svaret med mindre optimisme.
Digital transformation, menneskelig kapital og cybersikkerhed i fokus
- Virksomhederne i Danmark er generelt klar til at foretage betydelige investeringer i de næste 12 måneder, hvor digital transformation, menneskelig kapital og ekspansion er højst på listen.
Danske virksomheder vil over det næste år investere i områder med stor betydning for det fremtidige forretningslandskab. 82 % planlægger at investere i digitalisering og cybersikkerhed, hvilket overgår gennemsnittet blandt respondenterne med hhv. 1 % og 3 %. Fastholdelse af medarbejdere (78 %) og rekruttering (72 %) overstiger gennemsnittet med 2 % og 3 %, mens ekspansion til nye områder (69 %) og diversificering (63 %) er hhv. 6 % og 9 % højere. Investeringer i kunstig intelligens (65 %) overgår gennemsnittet blandt respondenterne med 2 %, hvilket viser, at danske virksomheder er klar til at tilpasse sig nye tendenser og følge med tiden.
Der er dog forskelle på, hvad der står øverst på listen hos de danske virksomheder, som især kan ses når vi dykker ned i virksomhedernes størrelse. Dette og flere resultater vil du kunne læse mere om i næste indlæg om Azets Barometer. Følg med på Azets blog for at få flere resultater fra undersøgelsen.
Se alle tendenser og tal i Azets Barometer for juni 2024 i vores interaktive dashboard.